Επιχειρηματική εκπαίδευση κατά την πρακτική άσκηση
Σύμφωνα με έρευνες, ο ρόλος της επιχειρηματικής εκπαίδευσης στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα δεν είναι ο ίδιος για όλα τα κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σε πολλές χώρες τα μαθήματα επιχειρηματικότητας αναφέρονται ως προαιρετικά στα πανεπιστημιακά προγράμματα σπουδών, ενώ τείνουν να εστιάζουν περισσότερο στις τεχνικές γνώσεις δημιουργίας μιας επιχείρησης παρά στην ανάπτυξη επιχειρηματικών δεξιοτήτων.
Παράλληλα, πολλές επιχειρήσεις που δέχονται σπουδαστές για πρακτική άσκηση, δεν έχουν τις απαραίτητες γνώσεις για να εφαρμόσουν κατάλληλα προγράμματα κατάρτισης που να επικεντρώνονται στην ανάπτυξη των επιχειρηματικών δεξιοτήτων των φοιτητών.
Προκειμένου να ανταποκριθεί στις παραπάνω προκλήσεις, το Ευρωπαϊκό πρόγραμμα EnterMode έχει ως στόχο την ευαισθητοποίηση αναφορικά με την αναγκαιότητα ανάπτυξης του πνεύματος πρωτοβουλίας και επιχειρηματικότητας σε φοιτητές. Επιπλέον, στοχεύει στην καθιέρωση συνεργασιών μεταξύ ΑΕΙ και επιχειρήσεων, προκειμένου να αναπτύξουν μια κοινή στρατηγική για την αποτελεσματική ενσωμάτωση της επιχειρηματικής εκπαίδευσης κατά την διάρκεια της πρακτικής άσκησης των φοιτητών.
Το κύριο εργαλείο μέσω του οποίου πρόκειται να επιτευχθούν αυτοί οι στόχοι, είναι ένα Μοντέλο Πρακτικής Άσκησης που δημιουργήθηκε μετά από εκτεταμένη έρευνα σχετικά με το θέμα της επιχειρηματικής εκπαίδευσης, καθώς και μια σειρά από συνεντεύξεις με ειδικούς του κλάδου.
Με βάση το Ευρωπαϊκό Πλαίσιο Αναφοράς για την Ικανότητα του Επιχειρείν (EntreComp), το Μοντέλο Πρακτικής Άσκησης βασίζεται σε 4 κύριους πυλώνες, οι οποίοι συνδυάζονται μαζί για να προάγουν τα επιθυμητά μαθησιακά αποτελέσματα πάνω στην ανάπτυξη των επιχειρηματικών δεξιοτήτων των φοιτητών:
– Εφαρμογή της μάθησης βάση προκλήσεων (Challenge Based Learning) κατά την διάρκεια της πρακτικής άσκησης, όπου οι φοιτητές καλούνται να δώσουν λύσεις σε μία πρόκληση της επιχείρησης.
– Παροχή υπηρεσιών επώασης (incubation) από τις επιχειρήσεις στους φοιτητές. Ο όρος αναφέρεται σε στοιχεία, υλικά και μή, που προσφέρονται στους φοιτητές προκειμένου να αναπτύξουν τις επιχειρηματικές δεξιότητες τους. Αυτά περιλαμβάνουν καθοδήγηση, δικτύωση, εκπαίδευση, αξιολόγηση και ανατροφοδότηση.
– Ένα διαδικτυακό εκπαιδευτικό παιχνίδι, όπου οι φοιτητές καλούνται να απαντήσουν σε όλο και πιο δύσκολες ερωτήσεις, με τη μορφή μίνι παιχνιδιών. Στην πορεία, οι παίχτες λαμβάνουν βραβεία και μπορούν να συγκρίνουν τα αποτελέσματα τους με αυτά των άλλων παιχτών, ενώ επίσης μπορούν να επιλέξουν μεταξύ 3 διαφορετικών εικονικών μεντόρων, όπου ο καθένας έχει τα δικά του μοναδικά χαρακτηριστικά.
– Μια διαδικτυακή κοινότητα πρακτικής που φιλοξενείται στην Ευρωπαϊκή πλατφόρμα DISCUSS (https://www.discuss-community.eu/). Στην κοινότητα αυτή οι εκπαιδευτές από τις επιχειρήσεις, οι φοιτητές και τα μέλη των ΑΕΙ μπορούν να μοιράζονται και να δημοσιεύουν άρθρα ή άλλους πόρους σχετικούς με την επιχειρηματική εκπαίδευση. Με αυτόν τον τρόπο ενισχύεται η επικοινωνία μεταξύ ΑΕΙ και επιχειρήσεων και η ανταλλαγή απόψεων και ιδεών πάνω στην επιχειρηματική εκπαίδευση.
Το μοντέλο συνοδεύεται από έναν οδηγό για εκπαιδευτές και προσφέρει οδηγίες βήμα βήμα για την εφαρμογή του μοντέλου κατά την πρακτική άσκηση.
Το πρόγραμμα EnterMode είναι ένα πρόγραμμα Erasmus+ Knowledge Alliances (Συμμαχίες Γνώσης) που φέρνει κοντά 14 οργανισμούς και Πανεπιστήμια από 8 διαφορετικές χώρες της Ευρώπης. Εάν θέλετε να μάθετε περισσότερα για το έργο, μπορείτε να επισκεφτείτε την ιστοσελίδα του https://entermode.eu/about/.

